Voor welke leeftijden is het kamp?

Inschrijving staat open voor kinderen die op 1 januari van het kampjaar tussen 4 - 12 jaar oud waren. Kinderen worden ingedeeld op leeftijd waarbij oudere kinderen uiteraard andere activiteiten aangeboden krijgen:

  • Minikamp: 4 t/m 6 jaar
  • Midikamp: 7 t/m 9 jaar
  • Grootkamp: 10 t/m 12 jaar

Wanneer is jullie kamp?

Ons kamp is ieder jaar in de eerste 3 weken van de zomervakantie (regio Amsterdam). In 2018 zijn de kampweken als volgt: week 1 is van 23 t/m 27 juli. Week 2 van 30 juli t/m 3 augustus. Week 3 is van 6 t/m 10 augustus.

Waar kan ik folders krijgen?

De gezamenlijke “Jeugdvakantieplan” folder van ons kamp en de andere kampen worden in maart op alle Amsterdamse basisscholen afgeleverd. Vraag ernaar bij het hoofd van uw school. Ons kamp (Licht & Lucht TVB) heeft ook nog een flyer (A5) die we op verzoek graag mailen. Dan kunt u ’m zelf verspreiden onder ouders.

Wanneer kunnen we kinderen inschrijven?

De startdatum van de inschrijving voor het zomerkamp wordt in maart via deze site bekend gemaakt. Inschrijven kan zo lang er plaats is in een week, daarna gaat uw kind op de wachtlijst. Voor houders van een Stadspas Amsterdam reserveren we in elke week plaatsen en wanneer deze niet vol komen, gaat de wachtlijst op volgorde van inschrijving over naar het kamp. Regulier inschrijven kan tot 3 weken voor de start van het kamp. Daarna kunnen we geen nieuwe kinderen meer inplannen. Annuleren met restitutie van inschrijfgeld kan tot 6 weken voor het kamp begint. Annuleren doet u zelf, met de bij inschrijving ontvangen inloggegevens, in het systeem dat we gebruiken voor de registratie van deelnemers. Annuleren via email is niet meer mogelijk.

Wat zijn de inschrijvingsvoorwaarden van het kamp?

Zodra de inschrijving compleet en betaald is, is de inschrijving definitief. Dat betekent dat uw kind gegarandeerd mee kan met het kamp in de opgegeven week. Wel kunt u de inschrijving daarna nog annuleren. Daarover hieronder meer.

Als u uw kind inschrijft, gaat u ermee akkoord dat het kind alleen op een van de zes opstapplaatsen in Amsterdam kan op- of uitstappen. Zelf brengen naar of halen van het kampterrein is niet toegestaan.

Als u uw kind inschrijft, verwachten wij ook dat het kind daadwerkelijk deelneemt aan het kamp. Wij moeten elk jaar veel kinderen teleurstellen omdat we niet genoeg plaats hebben, en we vinden het heel vervelend als ingeschreven kinderen niet komen opdagen. Als na het inschrijven blijkt dat uw kind toch niet mee kan gaan:

  • Kunt u de inschrijving tot zes weken voor de start van het kamp kosteloos annuleren en krijgt u het inschrijfgeld terug. Voor kamp 2018 is dat uiterlijk 10 juni 2018.
  • Tussen vier en zes weken voor de start van het kamp kunt u de inschrijving annuleren maar ontvangt u geen inschrijfgeld terug. Voor kamp 2018 is dat uiterlijk 24 juni 2018.
  • Als u de inschrijving korter dan vier weken voor de start van het kamp annuleert of uw kind komt niet opdagen, of uw kind gaat anders dan wegens dringende reden minder dan drie kampdagen van de kampweek mee, dan kan uw kind het jaar daarop NIET mee op kamp. Als uw kind in het jaar daarop wel wordt ingeschreven, zullen wij zelf de inschrijving annuleren.
  • Bij annulering van een inschrijving plaatsen wij kinderen vanaf de wachtlijst voor de vrijgekomen plek. Het heeft geen zin om zelf iemand naar voren te schuiven om de vrijgekomen plek in te nemen.

Let op: alleen bij annuleren via de inschrijfmodule (op uw persoonlijke pagina) wordt inschrijfgeld terugbetaald. Bij annuleringen per email niet.

Hoe werkt de nieuwe inschrijfmodule?

In 2017 is de inschrijfmodule opgefrist, in 2018 zijn slechts kleine wijzigingen doorgevoerd. Je reserveert eerst een plaats door je eigen naam, email en telefoon in te vullen, en de namen van de kinderen. Nadat je een plaats hebt gereserveerd, kun je in alle rust (binnen 24 uur) de gegevens aanvullen en de inschrijving betalen, aan de hand van de inloggegevens op uw persoonlijke beheerpagina die je per email ontvangt. Doe je dat niet binnen 24 uur, dan wordt de reservering omgezet in een plaats op de wachtlijst. Het afronden van de inschrijving kan door de gegevens van de reservering direct (op hetzelfde scherm) aan te vullen, of later vanuit de reserveringsbevestiging. Die ontvang je vanaf emailadres inschrijvingen@licht-en-lucht.nl (check je spam!). Let erop dat je alleen het in de reservering opgegeven mailadres gebruikt.

Betalen doe je direct via IDEAL. Ook een extra donatie voor de stichting kun je meteen doen bij de betaling via IDEAL. Hartelijk dank alvast!

Als je kind op de wachtlijst staat ontvang je twee emails: eentje met de inloggegevens op uw persoonlijke beheerpagina binnen de inschrijfmodule, en een mail dat uw kind(eren) op de wachtlijst staan. Dat werkt wat verwarrend, hebben we gemerkt, maar het is geen systeemfout. Als je kind(eren) op de wachtlijst staan, kun je wel de gegevens aanvullen of aanpassen, maar niet betalen. Dat kan pas nadat je bericht hebt gehad dat er alsnog plaats is voor je kind.

Kinderen met Stadspas kunnen alleen nog worden ingeschreven met het Stadspasnummer van 2018 van het kind zelf.

We plaatsen kinderen van de wachtlijst als er inschrijvingen geannuleerd worden of er Stadspasplaatsen onverkocht blijven. Dat laatste weten we vaak pas enkele weken voor het kamp. Als je aan de beurt bent ontvang je een email met de uitnodiging om je kind(eren) in te schrijven voor de betreffende week.

Hoe kan ik mijn kinderen inschrijven?

U kunt uw kinderen inschrijven via het inschrijfformulier op de website, dat vanaf de start van de inschrijvingen zichtbaar wordt via de groene inschrijfbutton rechts bovenaan op de homepage. U kunt dan direct (via iDEAL) betalen. De inschrijving is pas definitief als de betaling van het inschrijfgeld ontvangen is.

Wat zijn de kosten?

De kosten zijn € 60,00 per kind per week, met Stadspas € 20,00 per kind per week. Bij gebruikmaking van Stadspas-korting dient een kopie te worden gemaild naar de penningmeester en dient het Stadspasnummer van het kind te worden ingevuld bij het inschrijven. Houd de pas dus bij de hand!

Waarom vragen we om donaties?

Als kamp proberen we onze prijzen zo laag mogelijk te houden. Dat doen we door zo min mogelijk geld uit te geven. We werken louter met vrijwilligers. Desondanks is de prijs van € 60 per kampweek niet kostendekkend. Onze kosten per kampweek bedragen ruim € 80 per kind. We vragen ouders die wat extra kunnen missen om een donatie te doen. Met een donatie helpt u andere ouders die zich geen € 80 per kampweek kunnen veroorloven. Alvast hartelijk dank!

Hoe kan ik annuleren?

Annuleren van een inschrijving dient u zelf te doen in de inschrijfmodule waarin u ook de inschrijving heeft voltooid. U heeft bij de online aanmelding van ons een persoonlijk wachtwoord ontvangen voor het systeem. Als u daarmee inlogt kunt u een inschrijving annuleren. Het inschrijfgeld wordt terugbetaald bij een annulering tenminste 6 weken vóór de eerste dag van het zomerkamp. Daarna kan geen restitutie meer plaatsvinden. Annuleert u door ons een email te sturen in plaats van via het inschrijfsysteem, dan betalen we vanaf 2018 geen inschrijfgeld meer terug.

Kan mijn kind wel met zijn/haar vriendje/vriendinnetje spelen, als ze zijn ingedeeld in verschillende groepen?

De indeling in die groepen heeft alleen maar een administratieve reden. Het staat de kinderen vrij om met elkaar te spelen en aan elke activiteit deel te nemen, ongeacht in welke groep ze zitten. Wel zitten alle kinderen van 1 opstapplaats in dezelfde bus.

Waar is het kamp en kan ik komen kijken?

Het kampterrein is in Nationaal Park De Kennemerduinen waar Licht en Lucht TVB op een vlak terreintje haar tenten opslaat. Andere afdelingen uit Amsterdam zijn ook in de omgeving met hun kampterreinen en kinderen. Ons terrein is ongeveer 15 minuten lopen van een parkeerterrein van het Nationaal Park. Op de donderdagochtend van elke kampweek is het traditionele bezoek van ouders die graag willen komen kijken. In de bevestiging die u krijgt ongeveer een week voor het kamp, staan de routebeschrijving en het programma van de ouderochtend.

Hoe laat vertrekken de bussen en hoe laat zijn de kinderen weer terug?

De vertrektijden van de bussen stellen we definitief vast na de indeling. U kunt ongeveer uitgaan van de volgende tijdstippen: vertrek van de opstapplaats rond 8:15 uur en aankomst rond 17:00 uur.

Hoe lang duurt de busrit?

De busrit duurt ongeveer een half uur, waarna de kinderen in een kwartier lopen naar het kampterrein. Daar staan onze tenten en speelmaterialen.

Kan ik mijn kind zelf naar het kampterrein brengen of het daar ophalen?

Nee, dat staan we niet toe. Alle kinderen dienen op een van de zes opstapplaatsen op- en uit te stappen.

Uit hoeveel kinderen bestaat een groep?

Er zitten ongeveer 12 kinderen in een groep. De groep wordt in het grote kamp begeleid door 1 volwassen begeleider en in het minikamp door 1 volwassen begeleider en/of 1 junior begeleider. Elk kind houdt de hele week de vaste begeleider.

Als het regent, wat dan?

Natuurlijk is er een uitgebreid programma voor slecht weer. De tenten zorgen er dan voor dat de kinderen droog zitten en er zijn genoeg materialen voorhanden om te knutselen of spelletjes doen.

Wat wordt er gedaan als er eventueel een ongelukje gebeurt?

Op ons kamp is een gediplomeerde EHBO-er/ster aanwezig. Deze heeft de beschikking over allerhande middelen om wondjes en splinters te behandelen en ander klein leed te verzachten. Mocht het toch nodig zijn om een ziekenauto te bellen om naar de EHBO in het Kennemer Gasthuis in Haarlem te rijden, dan wordt u, als ouder, natuurlijk direct ingelicht.

Hoe zijn de afspraken met zwemmen?

Als het weer het toelaat kunnen kinderen onder begeleiding naar het duinmeertje. Bij het meertje is permanent toezicht aanwezig en enkele meters vanaf het strand ligt een lijn om dieper water af te schermen. Kinderen zonder zwemdiploma (afwijkende kleur polsbandje) mogen alleen aan de waterkant spelen, tot de lijn. Zij mogen niet zwemmen.

Wat moet ik mijn kind meegeven aan eten en drinken?

Kinderen nemen hun eigen lunchpakket en een eigen afsluitbare lege drinkbeker mee. Voorzie met name de drinkbeker van een duidelijke naamsticker. De broodtrommels worden per groep in een mand gedaan om te voorkomen dat het brood op is voordat het lunchtijd is. Extra fruit (liever geen zacht fruit) of een extra boterham kunt u meegeven als ‘pauze hapje’ dat in hun tas blijft.

Op het kamp is drinkwater aanwezig, we zorgen ook voor limonade en af en toe een ijsje in de middag. U mag uw kind uiteraard pakjes drinken meegeven. De drinkbeker of een flesje water kan worden bijgevuld. In tegenstelling tot voorgaande jaren worden op het kamp geen drinkbekers meer verstrekt. Aangezien het eten niet in een koelkast wordt bewaard, adviseren wij af te zien van bederfelijk broodbeleg zoals filet americain, paté, zachte kaas, etc. Aangezien we ongeveer een kilometer moeten lopen van de bus naar ons terrein, is het raadzaam niet een grote en zware tas mee te geven!

Welke schoenen en kleding?

Kleding moet tegen een stootje kunnen, de kinderen spelen de hele dag buiten. Geef ze niet hun nieuwste kleren mee en zorg dat ze schoenen aan hebben met dichte neuzen. Geen teenslippers! Als het kan, zet naam en telefoonnummer in de kleding. Soms raakt een kledingstuk zoek. Mist u iets, geef dan direct de volgende dag een briefje aan de buscoördinator of de groepsleid(st)er van uw kind met een beschrijving.

Zijn de speeltoestellen van het kamp veilig?

We maken gebruik van een kampterrein in de duinen, met zand, gras, struiken, en oneffenheden. De schommels, glijbanen en trampolines op het kampterrein zijn stevig, worden zo stabiel mogelijk opgesteld, worden goed onderhouden en er is voortdurend toezicht op het veilig gebruik van de speeltoestellen. We kunnen echter geen betonankers plaatsen. Onze speeltoestellen zijn niet gekeurd conform het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS) of de Europese EN1176 norm.

Felle zon en teken, adviezen

Zonnebrand: smeer uw kinderen bij mooi ’s ochtends al in met zonnebrand. Op het kamp is zonnebrand aanwezig, de kinderen worden in elk geval na de lunch ingesmeerd.

Bij felle zon adviseren we een pet of ander hoofddeksel mee te geven, dat vermindert de kans op oververhitting, zonnebrand of zonnesteek.

Teken worden na ontdekking direct verwijderd en uw kind krijgt een bericht mee zodat u weet dat een teek is verwijderd. Controleert u alstublieft zelf uw kind elke dag goed op eventuele niet ontdekte teken.

Oppas komt kind ophalen

Als een ander uw kind komt ophalen dan de ouder/verzorger die ’s ochtends uw kind bij de bus heeft overgedragen aan de begeleiding, wilt u dit dan ’s ochtends doorgeven? In principe blijven kinderen bij de leiding tot ze zijn opgehaald door iemand die wij en zij kennen.